29 مارس 2024- بر اساس تحقیقات جدید بر روی بزرگسالان اسپانیایی تبار، خوردن فیبر رژیمی بیشتر ممکن است با ترویج باکتری‌های مفید روده و موادی که در طول متابولیسم تولید می شوند، از فرد در برابر ابتلا به دیابت نوع 2 محافظت کند.

دکتر ژنگ وانگ، یکی از نویسندگان این مطالعه و استادیار پژوهشی در بخش اپیدمیولوژی و سلامت جمعیت در کالج پزشکی آلبرت انیشتین در شهر نیویورک، گفت: شواهد همواره نشان داده است که مصرف فیبر رژیمی اثرات محافظتی در برابر دیابت دارد، اما اینکه دقیقا چگونه این محافظت رخ می‌دهد نامشخص است.

دکتر وانگ گفت: کشف ارتباط بین فیبر غذایی، باکتری‌های روده، متابولیت‌ها و دیابت نوع 2 - یک عامل خطر اصلی برای بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های کلیوی - می‌تواند منجر به پیشگیری موثرتر از این بیماری شود. به عنوان مثال، شناسایی این که کدام یک از باکتری ها و متابولیت های بدن با خطر دیابت نوع 2 ارتباط دارند، راه را برای رژیم های غذایی و درمان های شخصی برای بهبود سلامت روده و متابولیک برای افراد در معرض خطر هموار می کند.

این مطالعه که در مجله ی Circulation Research منتشر شد، داده‌های بیش از 11000 شرکت‌کننده را در مطالعه ی سلامت جامعه اسپانیایی لاتین تبارها بررسی کرد. به گفته ی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها، احتمال ابتلای بزرگسالان اسپانیایی تبار به دیابت نوع 2 در ایالات متحده نسبت به کل جمعیت بیشتر است.

محققان دریافتند که دریافت فیبر بیشتر با باکتری‌های «خوب» روده و متابولیت‌های مطلوب خاصی در خون مرتبط است که برخی از آنها در واقع توسط باکتری‌های روده تولید می‌شوند. این میکروب‌ها و متابولیت‌های روده با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در طی یک پیگیری متوسط شش ساله مرتبط بودند.

دکتر رابرت اچ اکل، استاد برجسته در بخش غدد درون ریز متابولیسم و دیابت و بخش قلب و عروق در پردیس پزشکی دانشگاه کلرادو آنشوتز در آرورا، که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: این شواهد جدید نشان می دهد که چرا مصرف بیشتر فیبر غذایی، به ویژه برای کاهش بروز دیابت نوع 2 در بزرگسالان اسپانیایی تبار مفید است.

دکتر اکل گفت: توصیه‌ها برای دریافت بیشتر فیبر غذایی را می‌توان بر اساس این مطالعه بیشتر ترویج کرد، اما برای اعتبار بخشیدن به این توصیه برای سایر جمعیت‌ها (نژاد و قومی) مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

طبق دستورالعمل های غذایی فدرال، اکثر بزرگسالان ایالات متحده فیبر کافی نمی خورند. مقدار توصیه شده روزانه بسته به سن و جنسیت متفاوت است، اما برای مثال زنان در 40 سالگی به 25 گرم نیاز دارند در حالی که مردان در همان سن به 31 گرم نیاز دارند.

فیبر غذایی بیشتر در میوه ها، سبزیجات، آجیل، غلات کامل و غلات یافت می شود. بدن نمی تواند آن را تجزیه کند و بیشتر آن هضم نشده از سیستم گوارش عبور می کند. شناخته شده ترین کار فیبرهای تغذیه ای، ترویج حرکات منظم روده است. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که فیبر ممکن است باکتری های روده را نیز تغذیه کند.

دکتر وانگ گفت: «چیزی که واقعاً ما را شگفت‌زده کرد - و جالب‌ترین بخش مطالعه ما بود - این بود که ارتباط بین باکتری‌های روده و میزبان انسانی آنها چقدر پیچیده است».

او افزود: ما آموختیم که باکتری ها می توانند خطر بیماری را از طریق مجموعه وسیعی از مکانیسم ها تحت تاثیر قرار دهند. این پیچیدگی هم جالب توجه و هم شگفت انگیز بود و تعاملات عمیق و ظریف را در میکروبیوم روده ی ما آشکار کرد. اما مطالعات مبتنی بر آزمایشگاه برای بررسی مکانیسم‌های اساسی آن مورد نیاز است.

اگرچه طراحی مشاهداتی این مطالعه به این معنی است که نمی تواند رابطه ی علی و معلولی را اثبات کند، اما دکتر وانگ گفت: "این یافته ها دارای قابلیت بیولوژیکی قوی هستند زیرا برخی از متابولیت های خاص که در این مطالعه برجسته شده اند، فقط توسط باکتری ها تولید می شوند نه توسط بدن انسان."

این مطالعه همچنین بر مصرف فیبر رژیمی خود گزارش شده از شرکت‌کنندگان تکیه داشت، که می‌تواند بر نتایج تأثیر بگذارد زیرا ممکن است افراد همیشه آنچه را که می‌خورند به‌خوبی به خاطر نیاورند یا به درستی توصیف نکنند.

دکتر اکل گفت: تحقیقات آینده باید به بررسی این موضوع بپردازد که چگونه فیبر ممکن است اثرات مفید خود را در بدن اعمال کند که احتمالاً مربوط به کاهش التهاب، بهبود متابولیسم و ترشح و عملکرد انسولین است، هورمونی که قند خون را در بدن تنظیم می‌کند.فیبر غذایی برای سلامت متابولیک مهم است و ما در حال درک دلایل آن هستیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-03-fiber-diabetes-gut-clues.html